Monday, April 1, 2019

Unfinished Stairs


Stairs, Valkyrie said, disappointed.
 "Not just ordinary stairs," Skulduggery told her as he led the way up
"Magic stairs." 
"Really?" 
"Oh, yes." She followed him into the darkness. 
"How are they magic?"
 "They just are."
 "In what way?" 
"In a magicky way." She glared at the back of his head. 
"They aren't magic at all, are they?" 
Not really.

Friday, March 29, 2019

Factotum


“If you're going to try, go all the way. 
Otherwise, don't even start. 
This could mean losing girlfriends, wives, relatives and maybe even your mind. 
It could mean not eating for three or four days. 
It could mean freezing on a park bench.
 It could mean jail. 
It could mean derision.
It could mean mockery--isolation. 
Isolation is the gift. 
All the others are a test of your endurance, of how much you really want to do it.
 And, you'll do it, despite rejection and the worst odds. 
And it will be better than anything else you can imagine. 
If you're going to try, go all the way. 
There is no other feeling like that. 
You will be alone with the gods, and the nights will flame with fire.
 You will ride life straight to perfect laughter. 
It's the only good fight there is.”

Charles Bukowski, Factotum

Fahrenheit 451


451 grade Fahrenheit 
este temperatura la care arde hârtia sau echivalentul a 233 grade Celsius. 451 grade F înseamnă temperatura la care arde, poate, gândirea noastră, identitatea intrapersonală sau chiar pulsaţia vieţii. 
A trăi viaţa înseamnă să ştii cine eşti, în primul rând. 
François Truffaut este cel care a regizat acest film, după romanul eponim al lui Ray Bradbury. Filmul prezintă, în manieră realistă, 
cu tente uşor utopice (dar acest lucru nu înseamnă că nu se va întâmpla)  
extincţia cognitiv-societală, nici mai mult, nici mai puţin, decât prin arderea cărţilor.
Filmul vine ca o placă turnantă situaţiei societăţii actuale, 
o societate devenită de câteva decenii  frivolă, aseptică, dezumanizată chiar. 
Poate că va fi tragedia timpurilor viitoare care prea departe de noi, cei de acum, nu sunt.
Dar, să ne întoarcem la cărţi. 
Sub deviza „cărţile îi fac pe oameni nefericiţi”, oamenii  încep să ardă cărţile. 
Pompierii sunt plătiţi de către stat să ardă toate cărţile. 
Cărţile sunt adunate în saci şi cărate într-un câmp deschis pentru a lua drumul spre metamorfozarea lor în... cenuşă. 
Incendierea cărţilor le provoacă oamenilor din acest viitor o deosebită plăcere. 
Este însă o plăcere la fel de frivolă ca şi preocupările lor pasive. În viziunea lor, cărţile poartă vinovăţia nefericirii. Omul este nefericit, nu?
 De la tragedia greacă încoace, conştiinţa nefericirii este universal valabilă, este un datum vital pe care trebuie să îl trăim fiecare în parte pentru a câştiga experienţă.  
Oamenii viitorului îşi distrug cărţile în speranţa că vor fi fericiţi. Bun, să vedem cum va fi fericirea în viitor, fără cărţi.


Dincolo de linia ferată a acestui topos, la marginea pădurii, trăiesc oamenii-Cărţi; 
sunt acei puţini supravieţuitori care mai ştiu a citi sau care mai recunosc esteticul
 sui generis printre esteticul-Monstru promovat de marketingul globalizării. 
Dincolo de linia ferată, aceşti oameni-Cărţi, 
de frică să nu le ardă cineva locuinţele ticsite cu cărţi,
iau expresia „hrană spirituală” ad-litteram
ei îşi mănâncă propriile cărţi sau, în mod şi mai tragic, 
refuză să-şi părăsească locuinţele-biblioteci şi acceptă să fie arşi de vii împreună cu „hrana spirituală”.
Şi mai încredibil, este faptul că aceşti oameni nu au renunţat la identitatea lor umană în favoarea unei  identităţi vide trasată mecanic la fel, la toţi ceilalţi oameni, amnemonice
Aceşti oameni citiţi preiau identitatea unei cărţi, a cărţii preferate pe care o ştiu recita cap-coadă acelora care doresc să cunoască. 
Ei sunt în ochii celorlalţi „vagabonzi”, în realitate „biblioteci” şi se recomandă călduros oricui – „Eu sunt Jurnalul lui Henri Brulard de Stendhal”.
Parcă nu întâmplător se spune că un om intuitiv poate „citi” gândurile altuia. 
Neştiind a mai citi cărţi, oamenii nu vor mai şti a se citi ei între ei, iar riscul să ne îndreptăm vertiginos spre un deconstructivism auto-identitar-umanist nu îl mai putem evita.
 Cărţile nu ne ajută să devenim fericiţi (cum toţi ne dorim), dar ne ajută măcar să evităm prăpastia pasivismului indiferent faţă de viaţa însăşi şi faţă de ceilalţi.



Fahrenheit 451 is a dystopian novel by American writer Ray Bradbury, 
first published in 1953. It is regarded as one of his best works.
The novel presents a future American society where books are outlawed and "firemen" burn any that are found. The book's tagline explains the title: "Fahrenheit 451 – the temperature at which book paper catches fire, and burns..." The lead character, Guy Montag, is a fireman who becomes disillusioned with his role of censoring literature and destroying knowledge, eventually quitting his job and committing himself to the preservation of literary and cultural writings.

Thursday, March 28, 2019

About stairs


Which gate to enter? 
Which path to choose? 
Which stairs to take? 
Which direction to go? 
These questions can be very depressive! 
And sometimes the solution lies in being bold, in being imprudent!

Monday, February 19, 2018

MIA Photo Fair Milan, Italy


Artist Daliana Pacuraru was selected to exhibit her photos in MIA Photo fair Milan, Italy. MIA Photo Fair located in Milano, Italy is one of the most prestigious events in the world of photography. Over 25.000 visitors will attend the eighth edition of MIA Photo Fair, 80 galleries from 13 different countries worldwide, 15 specialized publishers and 20 independent artists within an exhibition area of 5,000 sq. mt. state of the art architecture. The fair dedicated to photography is directed by Fabio Castelli and Lorenza Castelli at The Mall – Porta Nuova Milan. 


Sunday, February 18, 2018

Constantin Brâncuși

 
Born: February 19, 1876, Hobita , Romania
Died: March 16, 1957, Paris, France
Constantin Brancusi is often regarded as the most important sculptor of the twentieth century. His visionary sculptures often exemplify ideal and archetypal representations of their subject matter. Bearing laconic titles such as Fish, Princess X, and Bird in Space, his sculptures are deceptively simple, with their reduced forms aiming to reveal hidden truths. Unlike the towering figure of Auguste Rodin, for whom Brancusi briefly assisted early in his career, Brancusi worked directly with his materials, pioneering the technique of direct carving, rather than working with intermediaries such as plaster or clay models.

'Aş vrea ca lucrările mele să se ridice în parcuri şi grădini publice, să se joace copiii peste ele, cum s-ar fi jucat peste pietre şi monumente născute din pământ, nimeni să nu ştie ce sunt şi cine le-a făcut - dar toată lumea să simtă necesitatea şi prietenia lor, ca ceva ce face parte din sufletul Naturii.'
 Constantin Brâncuşi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...