Friday, March 29, 2019

Fahrenheit 451


451 grade Fahrenheit 
este temperatura la care arde hârtia sau echivalentul a 233 grade Celsius. 451 grade F înseamnă temperatura la care arde, poate, gândirea noastră, identitatea intrapersonală sau chiar pulsaţia vieţii. 
A trăi viaţa înseamnă să ştii cine eşti, în primul rând. 
François Truffaut este cel care a regizat acest film, după romanul eponim al lui Ray Bradbury. Filmul prezintă, în manieră realistă, 
cu tente uşor utopice (dar acest lucru nu înseamnă că nu se va întâmpla)  
extincţia cognitiv-societală, nici mai mult, nici mai puţin, decât prin arderea cărţilor.
Filmul vine ca o placă turnantă situaţiei societăţii actuale, 
o societate devenită de câteva decenii  frivolă, aseptică, dezumanizată chiar. 
Poate că va fi tragedia timpurilor viitoare care prea departe de noi, cei de acum, nu sunt.
Dar, să ne întoarcem la cărţi. 
Sub deviza „cărţile îi fac pe oameni nefericiţi”, oamenii  încep să ardă cărţile. 
Pompierii sunt plătiţi de către stat să ardă toate cărţile. 
Cărţile sunt adunate în saci şi cărate într-un câmp deschis pentru a lua drumul spre metamorfozarea lor în... cenuşă. 
Incendierea cărţilor le provoacă oamenilor din acest viitor o deosebită plăcere. 
Este însă o plăcere la fel de frivolă ca şi preocupările lor pasive. În viziunea lor, cărţile poartă vinovăţia nefericirii. Omul este nefericit, nu?
 De la tragedia greacă încoace, conştiinţa nefericirii este universal valabilă, este un datum vital pe care trebuie să îl trăim fiecare în parte pentru a câştiga experienţă.  
Oamenii viitorului îşi distrug cărţile în speranţa că vor fi fericiţi. Bun, să vedem cum va fi fericirea în viitor, fără cărţi.


Dincolo de linia ferată a acestui topos, la marginea pădurii, trăiesc oamenii-Cărţi; 
sunt acei puţini supravieţuitori care mai ştiu a citi sau care mai recunosc esteticul
 sui generis printre esteticul-Monstru promovat de marketingul globalizării. 
Dincolo de linia ferată, aceşti oameni-Cărţi, 
de frică să nu le ardă cineva locuinţele ticsite cu cărţi,
iau expresia „hrană spirituală” ad-litteram
ei îşi mănâncă propriile cărţi sau, în mod şi mai tragic, 
refuză să-şi părăsească locuinţele-biblioteci şi acceptă să fie arşi de vii împreună cu „hrana spirituală”.
Şi mai încredibil, este faptul că aceşti oameni nu au renunţat la identitatea lor umană în favoarea unei  identităţi vide trasată mecanic la fel, la toţi ceilalţi oameni, amnemonice
Aceşti oameni citiţi preiau identitatea unei cărţi, a cărţii preferate pe care o ştiu recita cap-coadă acelora care doresc să cunoască. 
Ei sunt în ochii celorlalţi „vagabonzi”, în realitate „biblioteci” şi se recomandă călduros oricui – „Eu sunt Jurnalul lui Henri Brulard de Stendhal”.
Parcă nu întâmplător se spune că un om intuitiv poate „citi” gândurile altuia. 
Neştiind a mai citi cărţi, oamenii nu vor mai şti a se citi ei între ei, iar riscul să ne îndreptăm vertiginos spre un deconstructivism auto-identitar-umanist nu îl mai putem evita.
 Cărţile nu ne ajută să devenim fericiţi (cum toţi ne dorim), dar ne ajută măcar să evităm prăpastia pasivismului indiferent faţă de viaţa însăşi şi faţă de ceilalţi.



Fahrenheit 451 is a dystopian novel by American writer Ray Bradbury, 
first published in 1953. It is regarded as one of his best works.
The novel presents a future American society where books are outlawed and "firemen" burn any that are found. The book's tagline explains the title: "Fahrenheit 451 – the temperature at which book paper catches fire, and burns..." The lead character, Guy Montag, is a fireman who becomes disillusioned with his role of censoring literature and destroying knowledge, eventually quitting his job and committing himself to the preservation of literary and cultural writings.

Thursday, March 28, 2019

About stairs


Which gate to enter? 
Which path to choose? 
Which stairs to take? 
Which direction to go? 
These questions can be very depressive! 
And sometimes the solution lies in being bold, in being imprudent!

Monday, February 19, 2018

MIA Photo Fair Milan, Italy


Artist Daliana Pacuraru was selected to exhibit her photos in MIA Photo fair Milan, Italy. MIA Photo Fair located in Milano, Italy is one of the most prestigious events in the world of photography. Over 25.000 visitors will attend the eighth edition of MIA Photo Fair, 80 galleries from 13 different countries worldwide, 15 specialized publishers and 20 independent artists within an exhibition area of 5,000 sq. mt. state of the art architecture. The fair dedicated to photography is directed by Fabio Castelli and Lorenza Castelli at The Mall – Porta Nuova Milan. 


Sunday, February 18, 2018

Constantin Brâncuși

 
Born: February 19, 1876, Hobita , Romania
Died: March 16, 1957, Paris, France
Constantin Brancusi is often regarded as the most important sculptor of the twentieth century. His visionary sculptures often exemplify ideal and archetypal representations of their subject matter. Bearing laconic titles such as Fish, Princess X, and Bird in Space, his sculptures are deceptively simple, with their reduced forms aiming to reveal hidden truths. Unlike the towering figure of Auguste Rodin, for whom Brancusi briefly assisted early in his career, Brancusi worked directly with his materials, pioneering the technique of direct carving, rather than working with intermediaries such as plaster or clay models.

'Aş vrea ca lucrările mele să se ridice în parcuri şi grădini publice, să se joace copiii peste ele, cum s-ar fi jucat peste pietre şi monumente născute din pământ, nimeni să nu ştie ce sunt şi cine le-a făcut - dar toată lumea să simtă necesitatea şi prietenia lor, ca ceva ce face parte din sufletul Naturii.'
 Constantin Brâncuşi

Sunday, February 4, 2018

Muzeul Naţional de Artă al României - Muzeul K.H.Zambaccian













The Zambaccian Museum in Bucharest, Romania is a museum in the former home of Krikor Zambaccian (1889 –1962), a businessman and art collector. The museum was founded in 1947, closed by the Ceauşescu regime in 1977, and re-opened in 1992. It is now a branch of The National Museum of Art of Romania. Its collection includes works by Romanian artists—including a masterful portrait of Zambaccian himself by Corneliu Baba—and works by several French impressionists. It is located not far from Piaţa Dorobanţilor on a street now renamed after Zambaccian.
Artists in the collection include Romanians Ion Andreescu, Corneliu Baba, Apcar Baltazar, Henri Catargi, Alexandru Ciucurencu, Horia Damian, Nicolae Dărăscu, Lucian Grigorescu, Nicolae Grigorescu, Iosif Iser, Ştefan Luchian, Samuel Mutzner, Alexandru Padina, Theodor Pallady, Gheorghe Petrașcu, Vasile Popescu, Camil Ressu, and Nicolae Tonitza, and French artists Pierre Bonnard, Paul Cézanne—the museum has the only Cézanne in Romania—, Jean-Baptiste-Camille Corot, Eugène Delacroix, André Derain, Raoul Dufy, Albert Marquet, Henri Matisse, Camille Pissarro, Pierre-Auguste Renoir, and Maurice Utrillo, as well as pieces by two other artists who worked in France, the Spaniard Pablo Picasso and the Englishman Alfred Sisley. The courtyard features a large sculpture by Romanian sculptor Oscar Han; other sculptors with works in the collection are Constantin Brâncuși, Cornel Medrea, Miliţa Pătraşcu, Dimitrie Paciurea, and Frederic Storck; Storck's own former home, also in the north end of Bucharest, is also now a museum.
 

Saturday, February 3, 2018

Fine Art America




Art Prints

Browse through thousands of curated art collections which have been hand-picked by our staff to decorate a wide variety of rooms, house styles, office spaces, and more.   Our curated collections feature paintings, photographs, and digital artwork from hundreds of thousands of artists all over the world.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...