'Elemente străine, îmbătrânite şi sterpe, s-au amestecat în poporul
nostru şi joacă comedia patriotismului şi a naţionalismului. Neavând
tradiţii, patrie hotărâtă ori naţionalitate hotărâtă, au pus totuşi,
mâna pe statul român. Conştiinţa că ele sunt deosebite de neamul
românesc nu le-a dispărut încă – ele se privesc ca o oaste biruitoare
într-o ţară vrăjmaşă. De-aceea nu-i de mirare că întreaga noastră
dezvoltare mai nouă, n-a avut în vedere conservarea naţionalităţii, ci
realizarea unei serii de idei liberale şi egalitare cosmopolite.'
'Vom avea de-acum înainte dominaţia banului internaţional, o domnie
straină, impusă de străini; libertatea de muncă şi tranzacţiuni; teoria
de luptă pe picior în aparenţă egal, în realitate inegal. Şi în această
luptă, nu învinge cine-i tare, nobil, sau eroic; învinge cel pentru care
orice mijloc de câştig e bun, cel fără scrupule faţă de concetăţenii
săi, cel pentru care orice apărare a muncii e o piedică pe care va tinde
a o răsturna, pe cale legiuită sau pe cale piezişă.'
'O să mă-ntrebi ce efect mi-a făcut marea, pe care-o văz pentru-ntâia
oară? Efectul unei nemărginiri pururea mişcate... căci ea e
schimbăcioasă la coloare şi în mişcări, de unde unii autori o şi compară
cu femeia... privirea mării linişteşte, mai ales sufletele furtunoase.'
'Copiii români sunt încărcaţi cu materii atât de multe şi atât de
diverse, încât nici profesorii, nici şcolarii nu se pot orienta în
capetele lor. Aceşti copii nu învaţă nimic, pentru că memoria nu
păstrează nimic nepriceput, nerumegat, unde interesul viu şi judecata
copilului n-au jucat nici un rol. Singurul efect al încărcării memoriei
cu lucruri pe care nu le poate mistui e sila şi scârba copilului de
carte. La acest rezultat au ajuns aproape toate şcoalele la noi. Vezi
tineri care au învăţat latineşte, greceşte, istoria universală, logică
şi psihologie, ştiinţe naturale, geografie în toate clasele, drept
administrativ, economie politică, au trecut bacalaureatul şi... cu toate
astea, nu ştiu a scrie o frază corectă, iar a doua zi după ce au
părăsit şcoala au uitat tot...'
'Sentimentul istoric al naturii intrinseci a statului sau o mână de fier,
din nefericire, lipsesc; aşa încât, departe de-a vedea existenţa
statului asigurată prin cârma puternică şi prevăzătoare a tot ce poate
produce naţia mai viguros, mai onest şi mai inteligent, suntem, din
contră, avizaţi de-a aştepta siguranţa acestei existenţe de la mila
sorţii, de la pomana împrejurărilor externe care să postuleze fiinţa
statului român ca pe un fel de necesitate internaţională.'